- دکتر غلامرضا ذاکر صالحی - http://g-zakersalehi.ir -

بزرگ‌ترین مرکز علمی،فلسفی و پزشکی پیش از اسلام را بیش‌تر بشناسیم

پایگاه تاریخی جندی‌شاپور و ایوان کرخه از سال ۹۳ فعالیت خود را به طور مستقل آغاز کرده و در جهت احیا و معرفی این شهر تاریخی اقدامات متعددی انجام داده است.
به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان) یکی از مراکز مهم و معروف علمی و پزشکی دنیای پیش از اسلام و قرون اولیه اسلام گندی شاپور بوده است. از این شهر دانشگاهی بزرگ عهد ساسانی به دلیل تخریب های صورت گرفته آثاری کمی باقی مانده و به زحمت بقایای مختصری از خرابه‌های آن در نزدیکی روستای اسلام آباد واقع درجنوب شرقی دزفول قابل مشاهده می باشد. ولی در دوران آبادی از شهرهای مهم شاپور اول (۲۴۱ – ۲۷۱ م) بوده و معروف است که وی پس از غلبه بر والرین و ویران ساختن آنتاکیه شام اسیران رومی آن شهر را در این محل متوقف ساخت.اعراب آنرا الاهواز نامیدند و نام شامی آن بت لابات بوده است.درخصوص وجه نامگذاری گندی شاپور می توان گفت مخفف واژه (وه آندیوشاپور) یعنی (به از انتاکیه شاپور ) و (وندیشاپور) و (انتی جک شاپور ) نوشته‌اند.شهرهای دیگری نیز که معنی(بهتر از انتاکیه )بوده در زمان ساسانیان منسوب به شاهان دیگری بنا شده،‌مانند (وه ایمدکواذ)یعنی به از آمده کواذ، شهری که قباد شهریار ساسانی در سرحد فارس بنا نمود.
گندی شاپور ازهمان بدو تأسیس یک مرکز بزرگ علمی،فلسفی و طبی شد که برحسب گفته تاریخ نویسان،شاپور دستور داده بود،تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به پهلوی ترجمه و درآن‌جا نگاهداری نمایند.ویرانه‌های جندی شاپور واقع در شرق شوش، جنوب شرقی دزفول و شمال غربی شوشتر جای دهکده شاه آباد کنونی بوده است.
پایگاه تاریخی جندی‌شاپور و ایوان کرخه از سال ۹۳ فعالیت خود را به طور مستقل آغاز کرده است و در جهت احیا و معرفی آن اقدامات متعددی انجام داده است.
یعقوب زلقی مدیر این پایگاه گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان) گفت:هدف ما از راه‌اندازی این پایگاه و فعالیت آن معرفی شهر تاریخی و دانشگاهی جندی شاپور است.این محوطه تاریخی باید مجددا تعیین حریم شود تا مسایل مربوط به کشاورزی،صنعتی و عمرانی آن حل شده و از این مداخلات نجات یابد.
وی همچنین ادامه داد:از جمله اقدامات دیگر این پایگاه می توان به فرهنگ‌سازی و معرفی محوطه تاریخی جندی‌شاپور،تعامل با مردم،دانش‌آموزان و دانشجویان برای شناساندن بیش تر آن،تعامل با دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای پایان نامه های دانشجویی و تلاش برای همکاری در برگزاری همایش ملی جندی شاپور که بهمن ۹۴ در دزفول و تهران برگزار می شود ؛اشاره کرد.
زلقی به برنامه‌های این پایگاه در روزهای نوروز هم اشاره کرد و گفت:ساختمان محوطه یعقوب لیث که سال‌ها قبل احداث شده و حفاظت نشده باقی مانده بود؛احیا شد و امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی،لوله‌کشی آب،آجرکاری کف و قرار دادن نیمکت در آن احداث شده‌است.همچنین در گذشته محوطه آن مکانی برای تجمع معتادان بود که این پاکسازی هم صورت گرفته است و مسافران و مهمانان نوروزی می‌توانند از امکانات آن بهره ببرند.
زلقی همچنین تصریح کرد: این پایگاه با قرار دادن تابلو و بنر برای معرفی و راهنمایی مهمانان در سطح شهر و همچنین توزیع بروشورهای معرفی دزفول در ورودی‌های شهر مهمانان نوروزی را راهنمایی می کند.