چهارشنبه ، ۱۰ / مهر / ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
کد مقاله : 322
دانشگاه ایرانی نسخه چاپی
آموزش عالی نقطه تلاقی سه قلمرو فرهنگ، قدرت و دانش است. بی تردید نظام آموزشی در ظرف جامعه و فرهنگ عمل می کند و با آن داد و ستد مستمر دارد. گرچه جریان رسمی آموزش به کارکرد های ضمنی و پنهان خود معمولا بی اعتناست اما این امر نافی اهمیت ابعاد فرهنگی و اجتماعی آموزش نیست. تعلیم و تربیت ارائه یکی سری مهارتهای خنثی به فراگیرندگان نبوده و کارکرد آن آزمون گیری و صدور گواهینامه نیست بلکه فراگیر را به ویژه در نظام آموزش عالی با گفتمان ها و روشهای جدید و نحوه کاربرد دانش در سطح جامعه درگیر می کند.

 

 

(درآمدی بر جامعه شناسی آموزش عالی)

 

 

نویسنده : غلامرضا ذاکر صالحى

 

ناشر : کویر – تهران

 

چاپ اول : 1383 شمسى

 

نوع جلد : شومیز

 

قطع : وزیری

 

تعداد صفحه : 312

 

نوع چاپ : چاپی

 

زبان : فارسی

 

وزن : 350 گرم

 

رده کنگره : 2ذ9الف/8/191 LC

 

شابک : 964-8161-30-5

 

 

دانشگاه ایرانی

 

 

آموزش عالی نقطه تلاقی سه قلمرو فرهنگ، قدرت و دانش است. بی تردید نظام آموزشی در ظرف جامعه و فرهنگ عمل می کند و با آن داد و ستد مستمر دارد. گرچه جریان رسمی آموزش به کارکرد های ضمنی و پنهان خود معمولا بی اعتناست اما این امر نافی اهمیت ابعاد فرهنگی و اجتماعی آموزش نیست. تعلیم و تربیت ارائه یکی سری مهارتهای خنثی به فراگیرندگان نبوده و کارکرد آن آزمون گیری و صدور گواهینامه نیست بلکه فراگیر را به ویژه در نظام آموزش عالی با گفتمان ها و روشهای جدید و نحوه کاربرد دانش در سطح جامعه درگیر می کند. کتاب دانشگاه ایرانی حاوی یک مسئله شناسی وسیع پیرامون جنبه های مختلف اجتماعی و فرهنگی دانشگاه ایرانی است. مولف که خود مدتی در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مشغول بوده ثمرات تحقیقات و تجربیات خود را در قالب این کتاب فراهم ساخته است. برخی از موضوعاتی که مولف آنها را مورد بررسی قرار داده عبارتند از : پرسش از ماهیت دانشگاه ایرانی، ترویج علم، دانشگاه اسلامی : نگاهی تاریخی – اجتماعی، توسعه مشارکت زنان در اموزش عالی، بررسی جایگاه و کارکرد انجمن های علمی، بررسی پدیده نابردباری در محیط های دانشجویی.

مجموعه مقالات حاضر، حاوی یک مسأله‏ شناسی وسیع پیرامون جنبه‏ های مختلف اجتماعی و فرهنگی(دانشگاه ایرانی) است. نگارنده مقالات که خود مدت هفت سال در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‏عنوان عضو هیأت علمی مشغول به خدمت بوده و مدت ده سال قبل از آن در دانشگاه‏ها به امر تدریس وپژوهش اشتغال داشته از نزدیک و به تعبیر پژوهش گران به صورت (مشاهده همراه با مشارکت )با مسایل‏ آموزش عالی کشور ارتباط و ممارست داشته است. انتخاب نام کتاب به پیشنهاد دوستان همکار و به دو بهانه ‏تعین پیدا کرد. نخست، غلبه و حاکمیت رویکرد اجتماعی در مقالات و دوم، نگاه ویژه به وضعیت و مسائل وآسیب‏شناسی آموزش عالی ایران.از 17 مقاله حاضر تعداد چهار مقاله در سال‏های گذشته در نشریات و سمینارهای داخل کشور ارائه و منتشرشده‏ اند که اکنون با افزودن مطالب و اصلاحاتی مجددا در این مجموعه منتشر می‏شوند که عبارتند از:1. توسعه علمی در ایران، مسائل و پیش نیازها، ارئه شده در چهل و چهارمین اجلاس رؤساس دانشگاه‏ها ومراکز علمی – تحقیقاتی، دانشگاه صنعتی شریف، 1380.2. ترویج علم، روزنامه ایران، 1380.3. مهاجرت نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1379.4. بررسی جایگاه و کارکرد انجمن‏های علمی، فصلنامه رهیافت، شماره 23.

 

فهرست کتاب :

 

· پیشگفتار

· آموزش عالی نگاهی دیگر

· پرسش از ماهیت دانشگاه ایرانی

· توسعه علم در ایران، مسایل و پیش نیازها

· یک بیانیه نظری برای مدیریت توسعه علم درایران

· ترویج علم

· تعامل دانشگاه و جامعه‏

· گذار از دانشگاه سنتی

· دانشگاه، فرهنگ و دین

· دانشگاه اسلامی: نگاهی تاریخی – اجتماعی

· مهاجرت نخبگان

· توسعه مشارکت زنان در آموزش عالی

· دانشگاه، گرایش‏های قومی و همبستگی ملی

· دانشگاه و همکاری‏های علمی – بین المللی

· بررسی جایگاه و کارکرد انجمن‏های علمی

· بررسی پدیده نابردباری در محیطهای دانشجویی‏

· ضمیمه: گزارش کمیسیون تخصصی اتحادیه اروپا پیرامون: (علم، جامعه و شهروندان )

· نمایه

· واژگان انگلیسی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.