چکیده:
آموزش عالی مالزی قبل از استقلال این کشور در 1957 مرحله تأسیس مؤسسات اولیه را پشت سر گذاشت و پس از آن تا کنون چهار مرحله تحول و توسعه را تجربه کرده است. هدف از نوشتار حاضر ترسیم تحولات آموزش عالی مالزی به عنوان یکی از رقبای جدی ایران در آسیا در دو بُعد کیفی و کمّی است. روش تحقیق در بخش تحولات کیفی مطالعه اسنادی و در بخشهای دیگر بررسی آماری است. یافتهها نشان میدهد مالزی با تدوین دو برنامۀ موسوم به 2010 و 2020 در این بخش به دستاوردهای مهمی بویژه در توسعه ظرفیتهای دسترسی و ایجاد فرصتهای برابر نائل شده است. این کشور با پیش بینی ساختاری مستقل در وزارت علوم تحت عنوان بخش مدیریت آموزش عالی خصوصی به نحو چشمگیری به توسعه دانشگاههای خصوصی و جذب دانشجویان خارجی رو آورده است. پنج سیاست کلان آموزش عالی مالزی عبارتند از: افزایش استقلال دانشگاهی، ارتقای کیفیت، جهش در جذب دانشجویان خارجی، نوسازی تربیت معلم و تغییر ساختار پذیرش دانشجو. در بخش مؤلفههای کمّی نیز در اکثر زمینهها شاهد توسعه ظرفیتها و رشد چشمگیر هستیم. هر چند این تحول آسیبها و چالشهایی را چون عدم تعادل در نسبت استاد به دانشجو و مقوله تضمین کیفیت به همراه داشته است.
برای دانلود متن کامل مقاله کیلیک فرمایید