دوشنبه ، ۲۷ / آبان / ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹
کد مقاله : 803
آموزش عالی مالزی: تحولات و چشم اندازها نسخه چاپی

چکیده:

 آموزش عالی مالزی قبل از استقلال این کشور در 1957 مرحله تأسیس مؤسسات اولیه را پشت سر گذاشت و پس از آن تا کنون چهار مرحله تحول و توسعه را تجربه کرده است.
  هدف از نوشتار حاضر ترسیم تحولات آموزش عالی مالزی به عنوان یکی از رقبای جدی ایران در آسیا در دو بُعد کیفی و کمّی است. روش تحقیق در بخش تحولات کیفی مطالعه­ اسنادی و در بخش­های دیگر بررسی آماری است.
  یافته­ها نشان می­دهد مالزی با تدوین دو برنامۀ موسوم به 2010 و 2020 در این بخش به دستاوردهای مهمی بویژه در توسعه ظرفیت­های دسترسی و ایجاد فرصتهای برابر نائل شده است.
  این کشور با پیش بینی ساختاری مستقل در وزارت علوم تحت عنوان بخش مدیریت آموزش عالی خصوصی به نحو چشم­گیری به توسعه دانشگاههای خصوصی و جذب دانشجویان خارجی رو آورده است. پنج سیاست کلان آموزش عالی مالزی عبارتند از: افزایش استقلال دانشگاهی، ارتقای کیفیت، جهش در جذب دانشجویان خارجی، نوسازی تربیت معلم و تغییر ساختار پذیرش دانشجو.
  در بخش مؤلفه­های کمّی نیز در اکثر زمینه­ها شاهد توسعه ظرفیت­ها و رشد چشمگیر هستیم. هر چند این تحول آسیب­ها و چالش­هایی را چون عدم تعادل در نسبت استاد به دانشجو و مقوله تضمین کیفیت به همراه داشته است.

 

برای دانلود متن کامل مقاله کیلیک فرمایید

 

PDF2

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.