یکشنبه ، ۱۹ / آبان / ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۸
کد مقاله : 841
مطالعه تطبیقی تقویم آموزشی در 39 کشور جهان نسخه چاپی

مقدمه:

این مطالعه به درخواست معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی در کشورهای مختلف جهان تدوین و نگاشته شده است. هدف اصلی در این مجموعه صرفاً ارائه اطلاعات و نه تحلیل آنها بوده و اصل براین بوده است که کنار هم گذاشتن همین اطلاعات می­تواند برای تصمیم­گیری مدیران وزارت علوم و احتمالاً تجدید نظر و اصلاح وضع موجود مفید باشد.

بدیهی است مسألۀ مدیریت زمان در اداره امور آموزش عالی که خود داعیه­دار تعلیم رویکرد علمی در کشور است امری حیاتی است. بنابراین تقویم آموزشی می­تواند براساس آموزه­های مدیریت زمان و با در نظر گرفتن اصل تنوع تجارب دانشگاهی، انعطاف پذیری، انطباق با مقتضیات محلی و بومی هر دانشگاه و بویژه متغیر مهم آب و هوا، از الگوهای مختلفی پیروی کند. در این جهت تکیه بر بند الف مادۀ 49 قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر استقلال و خود مختاری اداری دانشگاهها نیز امکان این امر را میسّر ساخته است.

در کشور ما متأسفانه بدلیل وجود تعطیلات مکرر و بعضاً طولانی، زمان مفید آموزش در دانشگاهها اندک است و این مطالعه تطبیقی بر وجود این مشکل صحّه می­گذارد. بهر تقدیر کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی کشورهای مختلف در قارّه­های مختلف آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به منظور ایده گرفتن از نظام­های جاری مغتنم است و در جمع­بندی مختصر این مطالعه، نکات مهم قابل تأکید به صورت مختصر ارائه خواهد شد.

 

 

برای دانلود متن کامل مقاله کیلیک فرمایید

 

PDF2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

کد امنیتی *
Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.