یکشنبه ، ۲۹ / شهریور / ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد مقاله : 1212
چشم انداز وتحولات آموزش عالی ژاپن نسخه چاپی

سخنرانی خانم پروفسور کیکو ساکورایی استاد دانشگاه واسدای ژاپن پیرامون تحولات آموزش عالی در ژاپن در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار گردید.درابتدا شمه ای ازفعالیتهای علمی خانم دکترساکورایی توسط دکترذاکرصالحی مدیرگروه مطالعات تطبیقی آموزش عالی بیان شد.
دکتر ساکورایی سخنان خود را از نظام آموزش نوین و مدرن ژاپن در دورۀ میجی و تأسیس اولین دانشگاه دولتی در سال ۱۸۸۶ آغاز کرد. دوره‌ای که در آن آموزش عالی عمدتاً تک جنسیتی و متعلق به آقایان و محلی برای رقابت نخبگان و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بروکراسی بود.
ایشان سپس به خط‌مشی‌های نوین آموزش عالی پس از جنگ جهانی دوم پرداخت. دوره‌ای که در آن اصلاحات آموزشی تحت نظارت ارتش امریکا شکل گرفت. آموزش مختلط، فرصت‌های برابر آموزشی بین دختران و پسران و یکسان کردن متون درسی برای دختران و پسران برخی از ویژگی‌های این دوره است.
ایشان اظهار داشتند از ۱۹۷۰ به بعد روند توده‌ای شدن و مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی در ژاپن آغاز شده است و هم اکنون این کشور دارای ۵۸۰ دانشگاه خصوصی، ۸۲ دانشگاه دولتی و ۸۷ دانشگاه استانی است.
در این کشور برای ورود به دانشگاه شرکت در کنکور سراسری و آزمون اختصاصی دانشگاه‌ها الزامی است.
همچنین تحولات آموزش عالی ژاپن در ابعاد زیرتوسط ایشان مورد بررسی قرار گرفت.
– اصلاح روش مدیریت دانشگاه‌ها به سوی روش مدیریت بازرگانی
– افزایش استقلال دانشگاه‌ها
– گسترش پژوهش‌های سودآور اقتصادی
– ایجاد سیستم ارزیابی کیفی
– تأسیس دانشکده‌های مختلف برای مطالعات میان رشته‌ای
– بین‌المللی شدن محیط ‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

کد امنیتی *
Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.