چهارشنبه ، ۱۷ / مهر / ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
کد مقاله : 558
ششمین کنفرانس بین المللی انجمن آموزش عالی ایران نسخه چاپی

 “توسعه‌ آموزش عالی فرامرزی؛ فرصت­ها و چالش­ها”

 

دانشگاه فردوسی مشهد؛ اردیبهشت1393

 

آموزش عالی فرامرزی: آموزشی در سطح دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است که هدف آن فرابردن مرزهای ارایه‌ خدمات تخصصی بخش، به آن سوی مرزهای جغرافیایی کشور می­باشد. در اصطلاح، به این نوع اقدام، «بین­ المللی سازی» آموزش عالی نیز گفته می­شود.

هدف اصلی کنفرانس: در راستای کمک به آموزش عالی کشور در راه توسعه‌ی این نوع آموزش، هدف اصلی این کنفرانس، تمرکز بر نظریه­ ها و تجربه­ های متناسب با سیاست­های علمی و مختصات فرهنگی کشور با هدف بالا بردن استعداد «بین­المللی سازی» آموزش عالی است. این اقدام می تواند از راه­های گوناگون مانند جذب دانشجوی خارجی، افزایش سطح همکاری علمی بین اعضای هئیت علمی، تبادل دانشجو، انجام پروژه های مشترک پژوهشی، فروش یا مبادله تولیدات علم و فناوری کشور و مانند این موارد باشد.

 

محورهای کنفرانس 

 

1. مبانی، نظریه ­ها و مدل­های توسعه آموزش عالی فرامرزی

 

2. الزامات و پیش بایست­های توسعه آموزش عالی فرامرزی

 

2-1) جامع­ نگری در برنامه ­ریزی­ها و راهبری توسعه آموزش عالی فرامرزی مشتمل بر جنبه­ های علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران؛

2-2) توجه به استلزامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به منظور جذب دانشجوی خارجی از فرهنگ­ های مختلف؛

 2-3) ارزیابی ویژگی­ های انحصاری مانند: تفوق فرهنگ شیعی، پیشینه تمدنی و علمی با وجود اندیشمندان و مفاخر برجسته جهانی، تجربه­ های سیاسی و ضد استعماری، تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ گستردگی و تنوع جغرافیایی و سایر موضوعات مرتبط.

 

3. مزیت­ها و محدودیت­ های نسبی برای توسعه آموزش عالی فرامرزی

 

3-1) رواج زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور و رواج زبان­ های دیگر (زبان عربی، ترکی، کردی، بلوچی و سایر زبان­ ها) در برخی مناطق کشور به عنوان یک مزیت رقابتی؛

 3-2) مشکلات و آثار استفاده از زبان جهانی علم (انگلیسی) برای بین المللی شدن آموزش عالی ایران؛

 3-3) ظرفیت مفاخر علمی، فرهنگی کشور و استعداد آن برای جذب دانشمندان و دانشجویان خارجی؛

3-4) سیاست­ های علم و فناوری کشور در زمینه توسعه علم، راه ­اندازی­رشته­ ها، فروش خدمات تخصصی و بازاریابی پژوهش و فناوری در سطح بین ­المللی؛

 3-5) ظرفیت­ های فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور و متناسب ساختن آن با توسعه آموزش عالی فرامرزی؛

 3-6) استعداد توریسم و صنعت گردشگری و کاربست آن در توسعه آموزش فرامرزی؛ و سایر موضوعات مرتبط.

 

4. مطالعات تطبیقی آموزش عالی فرامرزی

 

4-1) تجربیات سایر کشورهای دنیا به ویژه جهان اسلام در زمینه بین ­المللی سازی آموزش عالی؛

 4-2) سهم ایران  از آموزش عالی فرامرزی در دنیا و منطقه و مقایسه با سایر کشورها (گذشته، حال و آینده)؛

 4-3) چشم اندازهای پیش روی آموزش عالی فرامرزی در دنیا و دلالت­ های آن برای ایران؛

4-4) بررسی تطبیقی رویکردها و روش­های جذب دانشجویان خارجی به کشور در دوره­ های تاریخی؛ و سایر موضوعات مرتبط.

 

5. بین المللی شدن آموزش عالی ایران 

 

5-1) فرصت­ها و تهدیدهای بین­ المللی شدن برای زیرنظام­ های آموزش عالی کشور (دانشگاه­ های دولتی در زیرمجموعه وازرتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی–کاربردی، و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی)؛

 5-2) بین­ المللی ساختن فضا در دانشگاه­های کشور به­ منظور توسعه آموزش عالی فرامرزی: سازوکارهای پذیرش و پشتیبانی؛

 5-3) مدل­ های بازاریابی و فروش خدمات و محصولات آموزش عالی کشور شامل آموزش­ های رسمی، آموزش­های مهارتی، شغلی و حرفه ­آموزی، آموزش مجازی و مانند اینها؛ 5-4) مدیریت کیفیت آموزش عالی فرامرزی؛

 5-5) سیاست­ها و راهکارهای اعتباربخشی به گواهینامه­ ها و مدارک آموزش عالی کشور در سطح جهانی؛

 5-6) «علوم تربیتی» و نقش آن در بین ­المللی شدن آموزش عالی کشور؛

 5-7) طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه­ های آموزشی و درسی فرامرزی؛

 5-8) نقش نهادها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی، اجرایی، و انتظامی مانند آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه­ای، پژوهشگاه­ها و قطب­های علمی، وزارت امورخارجه، نیروی انتظامی و مانند اینها در کمک به توسعه‌ی آموزش عالی فرامرزی؛ و سایر موضوعات مرتبط.

 

 

تـــاریخ­ های مهم

 

ارسال چکیده مقالات: 30 مهرماه 1392

اعلام پذیرش چکیده مقالات: 30 آبان ماه  1392

ارسال اصل مقالات: 15 دی­ماه  1392

اعلام پذیرش اصل مقالات: 15 بهمن­ماه 1392

ثبت نام در همایش:  5 اسفندماه  1392

برگزاری همایش: نیمه دوم اردیبهشت 1393

 

تلفن­های تماس:

 

 

81032234-021

09122974420 خانم حسن زاده

09197318164 خانم میرزایی

PDF2

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.