“توسعه آموزش عالی فرامرزی؛ فرصتها و چالشها”
دانشگاه فردوسی مشهد؛ اردیبهشت1393
آموزش عالی فرامرزی: آموزشی در سطح دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور است که هدف آن فرابردن مرزهای ارایه خدمات تخصصی بخش، به آن سوی مرزهای جغرافیایی کشور میباشد. در اصطلاح، به این نوع اقدام، «بین المللی سازی» آموزش عالی نیز گفته میشود.
هدف اصلی کنفرانس: در راستای کمک به آموزش عالی کشور در راه توسعهی این نوع آموزش، هدف اصلی این کنفرانس، تمرکز بر نظریه ها و تجربه های متناسب با سیاستهای علمی و مختصات فرهنگی کشور با هدف بالا بردن استعداد «بینالمللی سازی» آموزش عالی است. این اقدام می تواند از راههای گوناگون مانند جذب دانشجوی خارجی، افزایش سطح همکاری علمی بین اعضای هئیت علمی، تبادل دانشجو، انجام پروژه های مشترک پژوهشی، فروش یا مبادله تولیدات علم و فناوری کشور و مانند این موارد باشد.
محورهای کنفرانس
1. مبانی، نظریه ها و مدلهای توسعه آموزش عالی فرامرزی
2. الزامات و پیش بایستهای توسعه آموزش عالی فرامرزی
2-1) جامع نگری در برنامه ریزیها و راهبری توسعه آموزش عالی فرامرزی مشتمل بر جنبه های علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران؛
2-2) توجه به استلزامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به منظور جذب دانشجوی خارجی از فرهنگ های مختلف؛
2-3) ارزیابی ویژگی های انحصاری مانند: تفوق فرهنگ شیعی، پیشینه تمدنی و علمی با وجود اندیشمندان و مفاخر برجسته جهانی، تجربه های سیاسی و ضد استعماری، تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ گستردگی و تنوع جغرافیایی و سایر موضوعات مرتبط.
3. مزیتها و محدودیت های نسبی برای توسعه آموزش عالی فرامرزی
3-1) رواج زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور و رواج زبان های دیگر (زبان عربی، ترکی، کردی، بلوچی و سایر زبان ها) در برخی مناطق کشور به عنوان یک مزیت رقابتی؛
3-2) مشکلات و آثار استفاده از زبان جهانی علم (انگلیسی) برای بین المللی شدن آموزش عالی ایران؛
3-3) ظرفیت مفاخر علمی، فرهنگی کشور و استعداد آن برای جذب دانشمندان و دانشجویان خارجی؛
3-4) سیاست های علم و فناوری کشور در زمینه توسعه علم، راه اندازیرشته ها، فروش خدمات تخصصی و بازاریابی پژوهش و فناوری در سطح بین المللی؛
3-5) ظرفیت های فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور و متناسب ساختن آن با توسعه آموزش عالی فرامرزی؛
3-6) استعداد توریسم و صنعت گردشگری و کاربست آن در توسعه آموزش فرامرزی؛ و سایر موضوعات مرتبط.
4. مطالعات تطبیقی آموزش عالی فرامرزی
4-1) تجربیات سایر کشورهای دنیا به ویژه جهان اسلام در زمینه بین المللی سازی آموزش عالی؛
4-2) سهم ایران از آموزش عالی فرامرزی در دنیا و منطقه و مقایسه با سایر کشورها (گذشته، حال و آینده)؛
4-3) چشم اندازهای پیش روی آموزش عالی فرامرزی در دنیا و دلالت های آن برای ایران؛
4-4) بررسی تطبیقی رویکردها و روشهای جذب دانشجویان خارجی به کشور در دوره های تاریخی؛ و سایر موضوعات مرتبط.
5. بین المللی شدن آموزش عالی ایران
5-1) فرصتها و تهدیدهای بین المللی شدن برای زیرنظام های آموزش عالی کشور (دانشگاه های دولتی در زیرمجموعه وازرتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی–کاربردی، و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی)؛
5-2) بین المللی ساختن فضا در دانشگاههای کشور به منظور توسعه آموزش عالی فرامرزی: سازوکارهای پذیرش و پشتیبانی؛
5-3) مدل های بازاریابی و فروش خدمات و محصولات آموزش عالی کشور شامل آموزش های رسمی، آموزشهای مهارتی، شغلی و حرفه آموزی، آموزش مجازی و مانند اینها؛ 5-4) مدیریت کیفیت آموزش عالی فرامرزی؛
5-5) سیاستها و راهکارهای اعتباربخشی به گواهینامه ها و مدارک آموزش عالی کشور در سطح جهانی؛
5-6) «علوم تربیتی» و نقش آن در بین المللی شدن آموزش عالی کشور؛
5-7) طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی و درسی فرامرزی؛
5-8) نقش نهادها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی، اجرایی، و انتظامی مانند آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفهای، پژوهشگاهها و قطبهای علمی، وزارت امورخارجه، نیروی انتظامی و مانند اینها در کمک به توسعهی آموزش عالی فرامرزی؛ و سایر موضوعات مرتبط.
تـــاریخ های مهم
ارسال چکیده مقالات: 30 مهرماه 1392
اعلام پذیرش چکیده مقالات: 30 آبان ماه 1392
ارسال اصل مقالات: 15 دیماه 1392
اعلام پذیرش اصل مقالات: 15 بهمنماه 1392
ثبت نام در همایش: 5 اسفندماه 1392
برگزاری همایش: نیمه دوم اردیبهشت 1393
تلفنهای تماس: