دوشنبه ، ۲۷ / آبان / ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۹
کد مقاله : 825
پارادوکس سرمایه اجتماعی تحصیلکردگان ایرانی نسخه چاپی

 چکیده :

سرمایه اجتماعی، مجموعه ای از خصایص و مفاهیم از سازمان اجتماعی مانند اعتماد، هنجارها و شبکه هاست که تسهیل کننده همکاری اعضا برای رسیدن به منافع مشترک است. مطالعات موجود در سطح جهان، عموماً رابطه مثبت بین آموزش و ارتقای سرمایه اجتماعی را تأیید کرده است. در این پژوهش پانزده مورد از این مطالعات در خارج از کشور و سیزده مورد از مطالعات داخل کشور فرا تحلیل و بررسی شده است. بر خلاف رابطه متقابل و مثبت بین سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی، مطالعات موجود در ایران نشان می دهد که نظام آموزش عالی نتوانسته است نقش چندانی در ارتقای سرمایه اجتماعی تحصیلکردگان ایفا کند. فراتحلیل دو گروه از مطالعات داخل و خارج از کشور این نظریه معنایی را برجسته نمود که بر خلاف تحقیقات جهانی، افزایش تحصیلات در ایران، تأثیر منفی بر میزان سرمایه اجتماعی ایرانیان دارد. بررسی این دو روند متناقص گونه، گام بعدی این مطالعه برای حل این ناسازه را سامان داد و 9 وجه گوناگون از مسأله طی فراتحلیل بازخوانی گردید.

در پایان پیگیری شش سیاست برای پرکردن شکاف موجود و ارتقای سطح سرمایه اجتماعی تحصیل کردگان دانشگاهی کشور پیشنهاد شده است.

 

 

برای دانلود متن کامل مقاله کیلیک فرمایید

 

PDF2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

کد امنیتی *
Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.