مقدمه:
این مطالعه به درخواست معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی در کشورهای مختلف جهان تدوین و نگاشته شده است. هدف اصلی در این مجموعه صرفاً ارائه اطلاعات و نه تحلیل آنها بوده و اصل براین بوده است که کنار هم گذاشتن همین اطلاعات میتواند برای تصمیمگیری مدیران وزارت علوم و احتمالاً تجدید نظر و اصلاح وضع موجود مفید باشد.
بدیهی است مسألۀ مدیریت زمان در اداره امور آموزش عالی که خود داعیهدار تعلیم رویکرد علمی در کشور است امری حیاتی است. بنابراین تقویم آموزشی میتواند براساس آموزههای مدیریت زمان و با در نظر گرفتن اصل تنوع تجارب دانشگاهی، انعطاف پذیری، انطباق با مقتضیات محلی و بومی هر دانشگاه و بویژه متغیر مهم آب و هوا، از الگوهای مختلفی پیروی کند. در این جهت تکیه بر بند الف مادۀ 49 قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر استقلال و خود مختاری اداری دانشگاهها نیز امکان این امر را میسّر ساخته است.
در کشور ما متأسفانه بدلیل وجود تعطیلات مکرر و بعضاً طولانی، زمان مفید آموزش در دانشگاهها اندک است و این مطالعه تطبیقی بر وجود این مشکل صحّه میگذارد. بهر تقدیر کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی کشورهای مختلف در قارّههای مختلف آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به منظور ایده گرفتن از نظامهای جاری مغتنم است و در جمعبندی مختصر این مطالعه، نکات مهم قابل تأکید به صورت مختصر ارائه خواهد شد.