- دکتر غلامرضا ذاکر صالحی - https://g-zakersalehi.ir -

مطالعه تطبیقی تقویم آموزشی در 39 کشور جهان

مقدمه:

این مطالعه به درخواست معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی در کشورهای مختلف جهان تدوین و نگاشته شده است. هدف اصلی در این مجموعه صرفاً ارائه اطلاعات و نه تحلیل آنها بوده و اصل براین بوده است که کنار هم گذاشتن همین اطلاعات می­تواند برای تصمیم­گیری مدیران وزارت علوم و احتمالاً تجدید نظر و اصلاح وضع موجود مفید باشد.

بدیهی است مسألۀ مدیریت زمان در اداره امور آموزش عالی که خود داعیه­دار تعلیم رویکرد علمی در کشور است امری حیاتی است. بنابراین تقویم آموزشی می­تواند براساس آموزه­های مدیریت زمان و با در نظر گرفتن اصل تنوع تجارب دانشگاهی، انعطاف پذیری، انطباق با مقتضیات محلی و بومی هر دانشگاه و بویژه متغیر مهم آب و هوا، از الگوهای مختلفی پیروی کند. در این جهت تکیه بر بند الف مادۀ 49 قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر استقلال و خود مختاری اداری دانشگاهها نیز امکان این امر را میسّر ساخته است.

در کشور ما متأسفانه بدلیل وجود تعطیلات مکرر و بعضاً طولانی، زمان مفید آموزش در دانشگاهها اندک است و این مطالعه تطبیقی بر وجود این مشکل صحّه می­گذارد. بهر تقدیر کسب اطلاع از وضعیت تقویم آموزشی کشورهای مختلف در قارّه­های مختلف آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به منظور ایده گرفتن از نظام­های جاری مغتنم است و در جمع­بندی مختصر این مطالعه، نکات مهم قابل تأکید به صورت مختصر ارائه خواهد شد.

 

 

برای دانلود متن کامل مقاله کیلیک فرمایید

 

PDF2