جمعه ، ۲۷ / مرداد / ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد مقاله : 1339
کتاب حقوق آموزش عالی نسخه چاپی

کتاب حقوق آموزش‌ عالی مفاهیم و مسائل به قلم غلامرضا ذاکر صالحی و به همت مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد.

 

کتاب حقوق آموزش‌ عالی مفاهیم و مسائل در ۱۰ فصل تنظیم شده است و در مقدمه این کتاب چنین آمده است: حقوق آموزش‌عالی بخشی از جهان وسیع‌تر حقوق آموزش است. این قلمرو بزرگ­تر نه تنها قوانین مربوط به تحصیلات عالی و پیش دانشگاهی، بلکه قوانین مربوط به تحصیلات پایین‌تر را شامل می‌شود. «حق آموزش» در اعلامیه جهانی حقوق بشر و پس از آن در قوانین اساسی بیشتر کشورها وجود دارد. حقوق آموزش‌ عالی به­‌عنوان شاخه‌ای از این مبحث متأسفانه، از سطح مباحث محدود (عمدتاً نظری) فراتر نرفته است و از توسعه و بلوغ لازم برخوردار نیست و از این رو، مطالعه تجربی و تطبیقی را با مشکل مواجه می‌کند.

مباحث مهم و اساسی همچون حق دسترسی به آموزش‌ عالی، تحصیلات رایگان، حق دایر کردن آموزشگاه، استقلال دانشگاه‌ها، حقوق استاد و دانشجو، آموزش‌عالی اقلیت‌های مذهبی و قومی، آموزش‌عالی گروه‌های ویژه چون استعدادهای درخشان، سهمیه‌بندی جنسیتی، حقوق مالکیت فکری دانشگاه و بسیاری از مسائل دیگر در قلمرو مبحث «حقوق آموزش‌عالی» جای می‌گیرند.

در اثر حاضر به جزئیات قوانین و مقررات پرداخته نشده است، بلکه تلاش شده است تا چارچوب‌های دانشی و قلمروهای اصلی و مباحث پایه این حوزه  معرفی شوند. هدف از نگارش این کتاب ایجاد اشراف علمی در میان مدیران در خصوص مقوله حقوق آموزش‌ عالی است. بدیهی است گردآوری قوانین و مقررات متعدد و متنوع در این حوزه فعالیتی خدماتی است که باید در مراکز اجرایی ذی ­ربط صورت گیرد.

هدف اصلی این اثر پاسخگویی به نیاز حیاتی دانشگاه‌ها و دانش ­پژوهان به‌ ­منظور اشراف فکری بر چارچوب‌های اصلی حقوق آموزش‌عالی و شناخت اصلی‌ترین مسائل آن در کشور ایران است. در مرحله بعد، نهادهای قانون‌گذاری نظام نیز می‌توانند از نتایج طرح بهره‌برداری کنند.

کتاب حقوق آموزش‌ عالی مفاهیم و مسائل به همت مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی با شمارگان ۲۵۰ در ۳۰۹ صفحه و به قیمت ۱۶ هزار تومان وارد بازار فروش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

کد امنیتی *
Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.